search slide
search slide
pages bottom

Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa zakłada zupełne wyeliminowanie z pożywienia pokarmów zawierających gluten. Gdzie natomiast możemy znaleźć gluten? Otóż gluten możemy znaleźć w pszenicy, życie i jęczmieniu. Często znajduje się także w innych ziarnach i nasionach. Stosuje się go w różnych przypadkach. Jest absolutną podstawą u ludzi, którzy są na gluten uczuleni. Co ciekawe, wyjątkiem jest owies, który glutenu nie zawiera. Nie mniej jednak – w Polsce często zanieczyszczony jest przez inne zboża, co wiąże się z koniecznością wyłączania z diety także jego. Ale czym właściwie jest gluten? To roślinne białko. Mimo rozwoju technologii, nie udaje się wyeliminować jego działania na osoby spożywające ziarna.

W diecie bezglutenowej zastępuje cztery podstawowe zboża glutenowe (pszenica, żyto, jęczmień oraz – w Polsce – owies) przetworami naturalnie bezglutenowych zbóż (ryż, proso, kukurydza, gryka). Ciężko jest całkowicie unikać glutenu, który jest obecny w bardzo wielu produktach spożywczych. Można go znaleźć w wędlinach i innych mięsnych przetworach. Poza mięsami występuje on także w słodyczkach (czekoladzie na przykład). Poza tym znajduje się on w serach, jogurtach, śmietanach, ketchupach, majonezach, przyprawach, napojach (na przykład zbożowych kawach). Obecny jest nawet w suszonych owocach. Dlatego właśnie tak ciężko jest ustalić jadłospis dla diety bezglutenowej.

Nie jest to łatwe, ale jeśli ktoś koniecznie chce uniknąć glutenu, musi sumiennie sprawdzać etykietę produktu. Po czasie możliwe jest dojście do wprawy, wybranie kilku ulubionych, „bezpiecznych produktów”. Ciężko jest znaleźć taką listę, ponieważ tego rodzaju jedzenia jest niezwykle mało. Okazuje się jednak, że niektórzy nie mogą sobie pozwolić na to, by tej diety nie przestrzegać. W takim wypadku problem jest naprawdę duży. Dieta bezglutenowa powinna być więc stosowana tylko z konieczności, ponieważ sama w sobie nie jest szkodliwa dla osób nieuczulonych. Dlatego też nie powinniśmy się obawiać wszechobecnego glutenu, jeśli nie jesteśmy na niego uczuleni. Pamiętajmy więc o tym wszyscy na następnych zakupach. Gluten jest zły przede wszystkim dla alergików. Mimo to da się go omijać poprzez dokładne sprawdzanie produktów.

Comments are closed.