search slide
search slide
pages bottom

Życiodajna woda

Woda jest bez wątpienia niezbędnym składnikiem naszego pożywienia, bez wody po prostu nie ma życia, ale ile jej pić, jakie są skutki jej braku i czy jej nadmiar może nam zaszkodzić?

 

„Woda” i ‚jej’ znaczenie dla ludzkiego organizmu

Woda ma ogromne znaczenie w naszym życiu, w końcu ludzki organizm składa się aż w 60% z wody.

Oprócz otrzymywania odpowiedniej temp. Ciała jest wykorzystywana przez nasz organizm do odpowiedniego nawilżenia między innymi błon śluzowych oczu czy stawów.

Ponadto transportuje składniki odżywcze do komórek, pomaga zwiększać naszą odporność przed zakażeniami wirusowymi, jest odpowiedzialna za wydalanie z organizmu związków toksycznych, a także jest niezbędna do właściwego procesu trawienia.

Niestety nasz organizm nie jest przystosowany do jej magazynowania, codziennie tracimy jej znaczne ilości a bez niej jesteśmy w stanie przeżyć tylko kilka dni, dlatego jesteśmy zmuszeni do jej ciągłego uzupełniania.

Niedobór wody i jego skutki

Niedobór wody może powodować efekty o których w ogóle byśmy jego nie podejrzewali są to między innymi

 

  • pogorszenie stanu psychicznego,
  • rozdrażnienie,
  • zmęczenie,
  • ból głowy,
  • bezsenność,
  • gorszą koncentrację,
  • zwiększona podatność na infekcje,
  • zaczerwienienie skóry,
  • brak apetytu,
  • zaburzeń oddychania,
  • uczucie głodu

 

Nawet niewielki deficyt wody może spowodować spadek energii uczucie zmęczenia i senność. A jej większy niedobór do zatrucia organizmu toksynami które między innymi spożywamy z pożywieniem czy też powstają podczas wysiłku fizycznego.

Ile pić wody i kiedy

Właściwie sformułowane pytanie powinno być o spożywanie wody gdyż według naukowców aż około 20% wody w naszym organizmie pochodzi z jedzenia. Wodę zjadamy nie tylko w soczystych owocach czy warzywach ale znajduje się we wszystkich pokarmach również  dość sporo możemy jej znaleźć w mięsach i wędlinach ale nie tylko dla przykładu zawartość wody w poszczególnych produktach wynosi odpowiednio:

 

  • masło 16%
  • ryby 70%
  • pieczywo 30%
  • kiełbasa 50%
  • ogórki 95%

 

Trudno jest odpowiedzieć jednoznacznie ile jej spożywać, często więc są podawane różne jej ilości najczęściej jednak przyjmowane są wartości w przedziale od 1,5l do  2,5l gdyż średnio dziennie z moczem, w wydychanym powietrzu a także poprzez pot tracimy około 2,5l wody (choć można się spotkać również z wynikami badań z których wynika że odpowiednia ilość wody do spożycia jest to 2,7l  dla kobiet i 3,7l dla mężczyzn).

Dla czego jest trudno stwierdzić ile jest potrzeba wody człowiekowi, dlatego gdyż wpływa na to wiele czynników takich jak wiek, płeć (kobieta potrzebuje mniej wody niż mężczyzna), masa ciała, aktywność fizyczna, warunki atmosferyczne, a także stan zdrowia i inne np. Kobiety, które karmią piersią lub są w ciąży powinny pić więcej wody. Dzieje się tak dlatego, że potrzebują dodatkową dawkę wody, by móc karmić dziecko.

Większe zapotrzebowanie na wodę występuje również podczas problemów ze zdrowiem w szczególności przy gorączce, wymiotach, biegunce. Potrzebujemy również więcej wody podczas spożywaniu alkoholu, a także przy dużym udziale błonnika w diecie gdyż wówczas woda jest wiązana i szybciej usuwana podczas wydalania z organizmu.

Również przy wzmożonej aktywności fizycznej powinniśmy pić więcej wody, np. przy spokojnych ćwiczeniach lub spacerze lub truchcie powinniśmy dostarczyć jej organizmowi dodatkowo około 400ml-600ml. Przy wzmożonym wysiłku fizycznym oczywiście odopwiednio więcej (tu należy zaznaczyć że prócz wody organizm nasz będzie potrzegował dodatkowych składników jak żelazo, czy potas i inne).

Zostały również opracowane wzory do obliczania zapotrzebowania organizmu na wodę poniżej 3 najpopularniejsze:

 

  • 1 mililitr płynów na 1 kalorię przyjętego posiłku
  • 30-50 mililitrów na kilogram masy ciała
  • 1,5 litra + 15 mililitrów wody x każdy kilogram powyżej 20 kg. masy ciała

 

Co do pytania kiedy pić musimy pamiętać że wodę musimy dostarczać na bieżąco przez cały dzień,  gdyż pragnienie jest jednym z pierwszych objawów odwodnienia.

Wodę powinniśmy dostarczać przez cały dzień w niewielkich ilościach, gdyż przyjmowanie wody w dużych ilościach w krótkim czasie również może nam zaszkodzić.
Niektórzy przyjmują zasadę wypijania przez cały dzień 8 szklanek w odstępach czasu.

Ogólnie dobrze by było gdybyśmy stosowali się do następujących zasad picia wody

 

  • Pij szklankę wody do posiłków i miedzy nimi,
  • Pij przed, w czasie i po wysiłku fizycznym

 

Czy woda może zaszkodzić

Jak we wszystkim tak i w spożywaniu wody musimy zachować umiar.
Wypicie zbyt duże ilości płynu, zwłaszcza w krótkim czasie powoduje wypłukanie z organizmu niezbędnych minerałów co może zaburzyć równowagę elektrolitowa organizmu, gdyż  woda  rozcieńcza płyny w wyniku czego może dojść do  zaburzenia pracy mięśni, także mięśnia sercowego. Zbyt duża jej ilość obciąża również w znacznym stopniu nerki. U osób z chorobami serca i nerek nadmiar płynów może prowadzić do obrzęków i duszności.

Leave a Reply