Jak wiadomo, zapotrzebowanie na wodę zależy od kilku aspektów, między innymi od pory roku, temperatury w jakiej przebywamy, poziomu suchości w naszym otoczeniu, wieku wagi, rodzaju wysiłku fizycznego. Dla przykładu ja podczas kilkugodzinnej wędrówki w górach powinienem wypić ok. 1,5 litra wody, a mój dużo cięższy kolega powinien wypić już ok. 3,5 l wody. Jak widzimy zapotrzebowanie jest zależne od wielu czynników, które tutaj opiszemy:

Przyjęło się, że osoba, która nie wykonuje pracy fizycznej, powinna przyjmować 1,5 – 2 litry wody dziennie. Musimy pamiętać, że np. kawa wypłukuje wodę z naszego organizmu, przez co warto po filiżance kawy wypić jedną szklankę wody.

Instytut Żywności i Żywienia dał nam regułę, obliczającą ile powinno się wypijać wody dziennie, na podstawie naszej wagi. Wystarczy naszą wagę pomnożyć przez 40 i wyjdzie nam ilość mililitrów, którą powinniśmy wypić w ciągu dnia. Dlatego osoba ważąca 50 kg, powinna wypić 2000 mililitrów, czyli 2 litry wody, a osoba ważąca 100 kg, musi tej wody wypić już 2 razy tyle.

Poniżej przedstawiamy zestawienie zapotrzebowania na wodę ze względu na wiek i płeć dla przeciętnego Kowalskiego:

Dzieci 4-9 lat: 1600-1750 ml/d

Chłopcy 10-18 lat: 2100 – 2500 ml/d

Dziewczęta 10-18 lat: 1900-2000 ml/d

Mężczyźni 19-75 lat: 2500 ml/d

Kobiety 19-75 lat: 2000 ml/d

Ważne: Normy Instytutu Żywności i Żywienia są oparte o wodę nie tylko, pitom, ale zawartą również w pożywieniu i innych napojach.

Uprawiasz ćwiczenia? Wtedy powinnaś doliczyć do swojego zapotrzebowania dziennego na wodę ok. 400 – 800 mililitrów wody dziennie, na każdą godzinę ćwiczeń.

Pamiętaj, że niedobór wody i nie wypicie minimum 1 litra płynów na dobę może doprowadzi do odwodnienia organizmu, szczególnie w długim okresie czasu, ponieważ nasz organizm do przeżycia potrzebuję minimum 1 litra wody dziennie, chodź mówi się, że bez wody organizm może wytrzymać 7 dni.

Mimo wszystko polecamy spożywanie dziennego zapotrzebowania na wodę. Spróbuj przez miesiąc pić właściwą dawkę wody i zobacz jakie przyniesie Ci efekty.